tisdag, april 03, 2012

Laga en spricka

Har som sagt en ganska stor spricka i min tumnagel och det är ett ständigt orosmoment att jag ska fastna i håret, kläder, vanten eller liknande och dra av halva nageln. Aoutsch! 

Har dessutom en mindre spricka på andra sidan också men den har än så länge inte lyft så mycket att den fastnar i något. Efter att ha lackat på sprickorna i några dagar och sovit med plåster tyckte jag nu att det var tid för att försöka göra något mer hållbart. Nageln kommer inte att bli hel igen men kanske kan jag lyckas att inte ta sönder den mer tills den växt ut så mycket att jag kan klippa av den utan att det gör ont.

Till min hjälp tar jag en oanvänd tepåse.

Tömmer ut innehållet och klipper till en lagom stor bit. Vill ha så lite skarv på nageln som möjligt då jag misstänkte att den skulle synas ganska så mycket trots att jag lackar på lagningen sedan. Så jag klippte en bit som passade tvärs över nagel och på så sätt täckte för båda sprickorna.

Först ett lager med underlack. Lägg på tepåse-biten och tryck försiktigt ut eventuella luftbubblor. Låt torka, och sedan tog jag ett lager med underlack till. Både för att ordentligt fästa fast lagningen och för att ha ett bra underlag för mitt färgade lack.

Sedan va det bara att lacka nageln som vanligt.

Visst det blir inte någon spegelblank och helt perfekt yta, men jag slipper i alla fall att oroa mig för nageln när jag ska tvätta håret imorgon bitti. :)



2 kommentarer:

  1. Jättebra tips för Aj vad det gör ont när nageln fastnar.

    SvaraRadera