lördag, april 21, 2012

Kylskåpet?

Har flera gånger fått frågan om man ska förvara sina nagellack i kylskåpet eller ej. Detta verkar vara en allmän uppfattning som lever kvar sedan tidigare generationer. Mitt svar blir nu baserat på egna erfarenheter och preferenser då jag egentligen inte kan sådär överdrivet mycket om de kemiska sammansättningarna i lack.

Jag har aldrig mina lack i kylskåpet längre. Tycker att då blir de sega, kalla och trögflytande. Det krävs dessutom att man låter lacket stå framme och bli rumstempererat innan man kan använda dem, alternativt att man får sitta en stund och värma upp flaskan i handen först. Folk säger till mig att lacken verkar hålla bättre om de står svalt, men det har jag inte märkt av. Håller man bara gängorna vid öppningen rena och skruvar på korken ordentligt så håller sig lacken fräscha.

Mitt tips är att förvara dem i en låda som inte utsätts för direkt solljus eller för mycket värme. För det påverkar och förstör lacken har jag märkt. Men svalare förvaring än normal rumstemperatur tycker jag inte behövs.

Någon annan som har fler tips om förvaring? Hur förvarar du dina nagellack?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar